Gondor je království Dúnadanů na jihu Středozemě. Království Gondor založili Isildur a Anárion, synové Elendila Vysokého, po Pádu Númenoru na konci Druhého věku. Mají silné (ale zato pomalu cvičitelné) obranné jednotky s dobrým brněním (např Citadel Guard, Fountain Guard. Dále mají skvělý rytíře, můžete je vycvičit v Minas Tirith a Dol Amroth, jejich slabinou je pomalost na bojišti. Na začátku hry je Gondor obklopen nepřátelským Haradem a Mordorem. Na severu má spojence Rohany, kteří jim zpočátku tvoří blok před Isengardem. S touto frakcí jistě zažijete mnoho bitev napříč Osgiliath, Cair Andros, Minas Tirith, pellenor pole a Ithilien. Má doporučená obtížnost je H/VH (mapa/bitvy).
Rohan, též Jízdmarka nebo jen Marka je království lidí. Za vlády Gondorských králů byla země nazývána Calenardhon. Rohan je země luk a pastvin. Leží severně od svého spojence Gondoru a severozápadně od svého nepřítele Železného pasu. Původní obyvatelé pocházeli ze severské země Rohir, kteří jsou známí jako farmáři, výborní jezdci a chovatelé koní.
Mají širokou škálu jízdních jednotek, které jsou užitečné i pro pokrytí rozsahlé jízdmarky. Nicméně postrádají dobrou pěchotu a kvalitní lučištníky.
Dale je národ v severovýchodním rohu mapy s několika začínajících osad. Oblasti jsou dobré na výcvyk různorodých jednotek, avšak nemají žadné jednotky které by kvalitativně vyčnivaly nad jednotkami ostatních frakcí. Tuto frakci doporučuji pro začateníky. Jejich hlavním a téměř jediným nepřítelem je Rhûn na jihozápadě, ostatní strany jsou pokryty spojenci.
Trpaslíci jsou rozděleny na dvě horská pásma, Modré hory na západní straně a Železné hory přímo na východ od Mlžných hor v nedalekém východním okraji známého světa. Trpasličí vojáci jsou známé pro jejich těžké brnění a ostré zbraně. Jejich pěchota je nejsilnější ze všech pěchot ve Středozemi. Nicméně jim chybi kvalitní jízdní jednotky (i když mohou trénovat crossbowmen a pronajímat si od spojenců Dalskou kavalérii). Jejich rozdělené postavení umožnuje jedinečnou kampaň s různými strategiemi.
Elfové v Lorienu a Mirwoodu mají kvalitní různorodé jednotky, ale postrádají dobrou jízdu. Lukostřelci jsou nejlepší v celé Středozemi. Díky své poloze mají nepřátelé téměř na všech stranách, Lorien je často pod velkým tlakem skřetů z mlžných hor a Mordoru.
Stejně jako Silvan Elves, mají různorodé kvalitní jednotky s druhými nejeefektivnějšími lučištníky. Jejich pozice je celkem rozdělená, hlavní město je vzdálené od jakéhokoli jiného jejich města. Hlavní město se také nachází poblíž sktřetů z Gundabad a Mlžných hor. Zbylé osady jsou relativně v bezpecné časti mapy.
Mordor sousedí na západě s Gondorem. Ze tří stran je obklopen horami, ze severu Popelavými horami, na západě a na jihu jej obkružují Hory stínu. Jednotky mordoru jsou levné, početné (až 250 skřetů v jedné jednotce), ale i slabé. Nemají žadné jizdní jednotky a ani dostatečnou obranu proti jízdě. Jedinými elitními jednotkami jsou jeskynní trolové a nazgúlové, a i když jsou menšího počtu (max.12), mohou rozhodnout bitvu v jejich prospěch.
Ačkoli zpočátku chrlí slabé, ale početné jednotky, podobně jako u jiných skřetích frakcí, v pozdní době disponují těžce obrněnými a disciplinovanými Uruk-hai. Uruk-hai jsou doslova obalený v brnění z ocelového plechu a ovládají mocné kopí, meče a učinné kuše. Jejich úhlavní nepřítel je jízdmarka (Rohani).
Skřeti z mlžných hor (pohoří o rozloze 1280 kilometrů od severu k jihu, mezi Eriadorem a údolím Velké řeky Anduiny.) umožnují rekrutovat různé jednotky, včetně mocných trollů. Ale nemají (krom vrrků) žádnou jízdu, což je jejich velká slabina. Další nevýhoda je jejich poloha - jsou obklopeni nepřateli. Průměrní hráci musejí počítat i se ztrátou některých uzemí.
Země Rhûnu jsou obývány Východňany, kteří ve třetím věku, podobně jako lidé z Haradu nebo Chandu, sloužili Temnému pánu Sauronovi. Slovo Rhûn znamená v jazyce elfů východ.
Rhûnové jsou podobní Turkům v TW - MII. Mají především různé lehké jednotky, silné lučištníky, ale také vlastní některé těžké, jako např. elitní Cataphrachts. Na většině stranách mají spojence a na počátku mají pouze jednoho nepřítele - Dale.
Harad je poušťní frakce podobná Egyptu v původním Medievalu. Pýšní se mocnými Mumakil (olifanty) a trolly. Jako každá jiná pouštní frakce, disponují širokou paletou lehké pěchoty, lukostřelců a kavalérie. Avšak mají nedostatek těžkých jednotek. Díky své poloze (jsou obklopeni spojenci - Rhunem a Mordorem) a přístupu k moři, mají i silnou ekonomiku. Hlavní a jediný nepřítel je Gondor.
Začínáte s větším počtem malých osad v oblasti západně od řeky Greyflood k řece Lune. Eriador zpočátku nemá dostačující zdroje a v prvních desítkách kol, doporučuji rozvíjet ekonomiku a pro rychlější růst osad snížit daně na minimum a udržovat max. jednu armádu. Co se týče jednotek, postrádaji silnější težkou pěchotu, takže Vaše armáda bude spíše složena z dražší jízdy a z lučistníků (defenzivní jednotky jsou z prvu slabé). Pokud máte Third Age ve verzi 2.0 a vyšší, můžete Eriador (za předpokladu, že splníte několik úkolů) obnovit na králoství Arnor. Tímto budete moci trénovat nové, silné jednotky, ale zas se Vám znepřipustní staré jednotky.
Krok 1: vlastnit Hoarwell, Tharbad a Coldfells.
Krok 2: v Annúminas postavit House of Kings - stoji 32000(vyžaduje a large city). Pro rychlá rozvoj doporučuji snižit daně na minimum a jako guvernéra zvolit Aragorna
Krok 3: uzavřít s Gondorem allianci
Podmínky je možné splnit v libovolném pořadí.
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer